24.10.2014

Advarer mot gratiskonkurranser

Advarer-mot-gratiskonkurran

Gratiskonkurranser er en utbredt måte for uærlige selgere å få tak i telefonnummeret ditt og e-postadressen din på!

Forbrukerrådet skriver i en sak at fortvilte forbrukere har tatt kontakt med dem etter at en regning fra helsekostfirmaet UNO Life har dukket opp i postkassen deres. Regningen gjelder en gratis prøvepakke. Mange forteller at de fikk en telefonselger fra selskapet på tråden etter at de hadde deltatt i en gratiskonkurranse på nettet.

Les også: Slik blir du kvitt telefonselgere.

Med tanke på at folk ender opp med å få en regning i posten for et helsekostprodukt de ikke har kjøpt, eller blitt misledet til å kjøpe, må vi derfor fraråde folk om å delta i gratiskonkurranser. Velger du likevel å ta sjansen, så ikke oppgi telefonnummeret ditt, og opprett en egen e-postadresse som du ikke er redd skal bli fylt av reklame. Dette sier direktør for forbrukerservice Ingbeorg Flønes.

E-postadresse og telefonnummer er gull verdt for de som selger varer og tjenester. Det er deres måte å komme i kontakt med forbrukere på og tjene penger på.

Konkurranser er artig, og det er forståelig at folk fristes. Et generelt tips er at du setter deg godt inn i vilkårene for gratiskonkurransen, om du vil ta sjansen.

Les mer på nettsidene til Forbrukerrådet.

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?