Hjem > Siste nytt > Det danske sluttbrukermarkedet fungerer ikke

Det danske sluttbrukermarkedet fungerer ikke

Thomas Gundersen
Publisert 19.09.2017, sist oppdatert 19.09.2017
Konkurransen i sluttbrukermarkedet for strøm fungerer fortsatt ikke som den skal i Danmark, og det er derfor på høy tid å innføre et funksjonelt skille.

(Montel) Konkurransen i sluttbrukermarkedet for strøm fungerer fortsatt ikke som den skal i Danmark, og det er derfor på høy tid å innføre et funksjonelt skille mellom nett- og konkurranseutsatt virksomhet, ifølge bransjeforeningen De Frie Energiselskaber.

– Markedet fungerer ikke fordi nettselskapenes monopol påvirker konkurransen gjennom konsernfellesskaper, sa foreningens leder Jette Miller under konferansen Det Frie Energimarkedet i København torsdag.

Der tegnet hun et bilde av sluttbrukermarkedet for el som er svært forskjellig fra det bildet landets største bransjeforening, Dansk Energi, forsøker å skape.

Miller – som representerer små, uavhengige leverandører – sa at markedet preges av lav bytteaktivitet, der andelen av husholdninger som bytter strømleverandør årlig bare har økt fra fire til seks prosent på syv år. Det er også et problem at strømleverandører og nettselskaper fortsatt opererer med nesten identiske merkevarenavn, sa hun, og etterlyste et funksjonelt skille.

– De eneste som kan se forskjell mellom disse bildene er de som sitter med en lupe, sa hun, og viste frem en plansje som viste logoene til flere nettselskaper og sluttbrukerselskaper fra samme konsern.

Hun sa kryssubsidiering fortsatt er utbredt i bransjen og at reguleringen er alt for svak til å slå ned på problemet.

– Det er tarvelig at vi sender ut folk på tilsyn som bare kan si fy, fy, fy [fordi de ikke har mulighet til å sanksjonere].

Sjefskonsulent Henrik Gunnertoft Bojsen i Dansk Energi var helt uenig.

– Konkurransen er skarp og avansen på sluttbrukersalg er lav sammenlignet med andre land i EU, sa Bojsen og viste til en undersøkelse Copenhagen Economics nylig laget for Dansk Energi.

Den samme undersøkelsen viser også at det er lav spredning mellom de ulike produktene i markedet og at mange produkter er tilgjengelig, begge faktorer som er tegn på god konkurranse, ifølge Bojsen.

– Det at det er lav skriftefrekvens skyldes at det er lite å spare, sa han, og viste til at kun 12 prosent av strømregningen til en dansk husholdning i 2016 var betaling for selve energien.

Derfor vil det være mer effektivt for konkurransen å fjerne el-avgiften, og å utnytte ny teknologi til timesavmåling, sa han.

Skrevet av: Olav Vilnes - Montel.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?