18.02.2014

500 kroner for en strømkunde

Foto: Jan Jansrud Norges Energi bruker Lefdal til å rekruttere strømkunder. På Lefdals nettside kommer det fram at den nye strømleverandøren er Norges Energi, men i butikkene kan ekspeditøren bli så ivrige at de både feilinformerer og holder tilbake relevant informasjon. Foto: Lefdals nettside.

Les hvordan Europowers journalist som privatperson fikk 500 kroner, og ble overført til Norges Energi uten å vite det. – Systemsvikt, forklarer Gunnar Norheim i Norges Energi.

I lokalaviser kan man stadig lese om irriterte strømkunder som ufrivillig har skiftet strømleverandør. Ulike metoder blir brukt, men gjennomgående blir kunder overført til en annen strømleverandør uten selv å være klar over det.

Denne helgen var det undertegnede journalist som ble overført til et annet selskap, uten selv å ønske det.

– Skifter ikke selskap

Som privatperson kjøpte jeg en i iPad på en Lefdal-butikk i Oslo. I det ekspeditøren taster inn personopplysninger, spør han om jeg vil ha tilbud om en strømavtale, og om jeg er Hafslund-kunde.

Jeg bekrefter at jeg er kunde hos Hafslund, og får da jeg beskjed om at jeg kan få 500 kroner i rabatt på iPad’en om jeg velger en annen strømavtale hos Hafslund.

– Så jeg skifter ikke selskap, men skifter over til en annen strømavtale hos Hafslund, spør jeg.

– Ja, du går over til en spotavtale. Det vil lønne seg i forhold til den avtalen du har, svarer ekspeditøren.

På konkret spørsmål om jeg skifter selskap, svarer altså ekspeditøren at det gjør jeg ikke. Han opplyser derimot at det er null påslag på strømmen, men kun 47 kroner ekstra i måneden.

– Ok, sier jeg.

Jeg blir så bedt om å signere på en signeringsskjerm. Norges Energis navn blir ikke nevnt i det hele tatt, ingen papirer blir vist fram. Det blir heller ikke opplyst at det er bindingstid på avtalen.

Først når jeg på spør opplyser ekspeditøren at bindingstiden er 9 måneder.

Etter jeg har forlatt butikken får jeg en tekstmelding fra hvor jeg blir takket for min bestilling av strøm. Men meldingen kommer ikke fra Hafslund, den kommer fra Norges Energi.

500 kroner

Tilfeldigvis vet jeg at Norges Energi er 100 prosent eid av Hafslund Strøm, og tenker at de har inngått et samarbeid. Jeg lurer likevel på hvordan det kan lønne seg for Hafslund å betale kundene sine 500 kroner for å skifte til en strømavtale i Norges Energi - en strømavtale som i følge Lefdal-ekspeditøren er billigere for meg enn den jeg hadde.

Jeg ringer Katarina Finneng, informasjonssjef for strøm i Hafslund, for å få svar:

– Dette er ikke Hafslunds opplegg, vi har ingen avtale med Lefdal, sier hun.

Det viser seg altså at datterselskapet Norges Energi har kapret en kunde fra morselskapet Hafslund, uten Hafslunds godkjennelse.

Hva Hafslunds informasjonssjef hadde sagt om det hadde vært et annet selskap enn deres eget datterselskap, vites ikke. I dette tilfelle nøyer hun seg med å si at Hafslund vil ta opp saken med «vedkommende selskap».

– Dette burde ikke ha skjedd, sier hun.

– Men hva tenker Hafslund om at Norges Energi kaprer kunder på denne måten?

– Enkelte selgere unnlater - bevisst eller ubevisst - å gi all informasjon til kundene de er i kontakt med. Det er ikke bra, og vi vil ta det opp med selskapet, sier hun.

Hun ber meg ta kontakt med Norges Energi for å annullere avtalen hvis jeg selv ønsker å endre den tilbake.

– Rutinesvikt

Neste telefon går til administrerende direktør i Norges Energi, Gunnar Norheim. Jeg gjør det klart at jeg handlet som privatperson, men ringer som journalist.

– Det høres helt opplagt ut som en rutinefeil. Ved salg av strøm i slike butikker skal du ha skriftlig informasjon med all relevant informasjon. Der skal stå både vilkår og avtaleperiode, og selvfølgelig at Norges Energi er avsender. Det er veldig rart at du blir solgt strøm uten at du får vite at det er vi som selger strømmen, sier Norheim.

Direktøren sier han personlig vil sørge for at overgangen blir stoppet. Hvordan det hadde fungert om vi som privatperson tok kontakt med kundeservice rekker vi dermed ikke å sjekke ut.

– Det viktigste for oss er at kundene er fornøyd. Hvis du ikke har fått relevant informasjon er det helt klart en rutinefeil, og da skal vi stoppet denne overgangen med en gang, sier Norheim.

Lefdal betaler

– Det ble ikke lagt fram skriftlig informasjon, ikke opplyst at det dreier seg Norges Energi og heller ikke at det er bindingstid. Det virker som rutinesvikten er ganske omfattende. Hva slags opplæring får Lefdal-ekspeditører før de selger Norges Energi-avtaler?

– De får en omfattende opplæring i både rutiner og manualer, og oppfølging og vedlikehold av kunnskapen i butikkene. Det er faste prosedyrer på hvilken kunnskap man skal ha, og hvilke tekster man skal gjøre, sier Norheim.

Likevel gikk altså det meste galt i dette tilfellet.

– I alle store systemer er det vanskelig å fange absolutt alle. Dermed kan det oppstå feil. Det er altså bygd opp en stor struktur rundt opplæring og vedlikehold av kunnskapen, men her har flere ting gått galt, sier Norheim.

Han forteller at Lefdal får en fast godtgjørelse for å rekruttere kunder til NorgesEnergi. At kunder får 500 kroner i rabatt på en vare, er det altså Lefdal som bestemmer.

– Vi kan ikke betale kundene penger, det er noe Lefdal gjør. De får en godtgjørelse for jobben de gjør som distribusjonskanal. Hvordan de velger å bruke denne godtgjørelsen er deres ansvar, sier Norheim.

P.S: Les gjerne også innlegget om når markedssjefen i Gudbrandsdal Energi ble oppringt fra en selger i NorgesEnergi.


Væromslag førte til 15 prosent lavere kraftproduksjon i Norge

Norge får mellom 95 og 97 prosent av sin strøm fra vannkraftverkene. Så lenge det er nok vann i vannmagasinene kan kraftproduksjonen økes og senkes for å tilpasses etterspørselen.

I forrige uke ble det brukt markant mindre av vannreservene enn i uken før, og fyllingsgraden på landsbasis ligger nå på 78,1 prosent.

Les mer

Verdens største flytende solpark produserer strøm

Kinas største vannkraftselskap har investert rundt 1,2 milliarder kroner i prosjektet. I går kunne anlegget produsere strøm.

Les mer

Stortingsflertallet kan vedta skjerming av små nettselskap

Senterpartiet la fredag frem et lovforslag i Stortinget som sikter mot å skjerme små nettselskap med færre enn 30.000 kunder fra det såkalte funksjonelle skillet

Les mer

NVE: Elhub ingen skandale

Som dere alle vet er det blitt en del utsettelser med Elhub, og det skulle vi gjerne vært foruten. Men vi tror ikke dette er et skandaleprosjekt slik noen har uttalt, sa Flataker på Energi Norges nettkonferanse i Stavanger tirsdag.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]