15.12.2017

44 prosent flere strømbytter blant næringsdrivende

(Montel) Antall leverandørbytter blant norske næringskunder steg med hele 44 prosent til 12.100 i tredje kvartal, viser nye tall fra Norges vassdrags- og enerdirektorat (NVE).

Økningen blant næringskundene er jevnt fordelt over alle nettområder og det er vanskelig å peke på åpenbare årsaker til økningen, fremgår det av NVEs siste kvartalsmessige leverandørskifteundersøkelse, som ble publisert torsdag.

Statistikk fra tidligere år viser at tredje kvartal typisk opplever en tilbakegang i antallet skifter blant bedriftskunder, men i år er dette ikke tilfellet. Til tross for dette, kommer antallet bytter ikke opp mot tallet for vintermånedene i årets første kvartal, som var 18.200.

For husholdningskunder var endringene noe mer avdempet. NVEs beregninger viser at privatkunder foretok 126.500 bytter i tredje kvartal, opp 6.000 fra samme periode i fjor.

Samtidig fremgår det at andelen husholdningskunder som ikke har byttet kraftleverandør de siste fem årene var 38 prosent.

Markedsandelen til den dominerende leverandøren til husholdningskunder i hvert nettområde lå i snitt på 68 prosent i tredje kvartal og har ligget stabil over lengre tid, ifølge NVE.

Husholdninger på leveringsplikt utgjorde 2,8 prosent av strømkundene.

Skrevet av Øystein Meland - Montel.

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?