ELECTRIC-prosjektet skal bety 155 Terra-hurtigladere fra ABB langs viktige motorveistrekninger i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland innen utgangen av 2015.
(Elbil.no) Offentlig-privat finansiert hurtigladeprosjekt skal gjøre langturer med elbil enklere.
Bak prosjektet står fem virksomheter (detaljer nederst i saken) med en felles interesse og lidenskap for bærekraftig og pålitelig elektromobilitet. Og mest vesentlig: At elbil skal funke over lengre distanser.
Grunnfilosofien er at fordelene ved elbil må strekke seg over landegrensene. Første akt er altså å utvikle en korridor med hurtigladestasjoner fra ABB langs det transeuropeiske veinettet, fra Sverige og sørover.
- Vi er overbevist om at et slikt nettverk vil bekrefte at elbil er et velfungerende alternativ for langturer på kontinentet. Det vil bidra til å overbevise forbrukere om å velge biler som ikke går på fossile drivstoff, håper ABBS VP for forretningsutvikling, Crijn Bouman.
Han opplyser også at prosjektet kan være interessert i å samarbeide med Tesla, som har sitt eget Supercharger-nettverk. Hvordan dette eventuelt skal gjøres, er foreløpig uklart.
- Norge er ikke en del av prosjektet fordi TEN-T-programmet kun delfinansierer prosjekter i EU-medlemsland, uttaler Bouman.
ELECTRIC-prosjektet støtter installasjon av ABBs Terra-ladere langs viktige motorveistrekninger innen utgangen av neste år. Prosjektet skal være datadrevet, gjennom analyse av brukernes behov, forventninger og utfordringer, samt tekniske krav.
- Så fort vi har fakta på bordet, forventer vi å kunne fjerne all såkalt rekkeviddeangst. Poenget er: Hvis vi planlegger infrastrukturen nøye, trenger ingen å være redde for å havne på et sted uten lademuligheter.
Hurtigladerne, som dessverre ikke havner langs norske veier, vil knytte sammen viktige motorveier i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. Totalt 155 nye hurtigladere vil fordeles omtrent slik:
Prosjektets fokus er først og fremst å få bygd hurtigladenettverket innen tidsfristen, men det framheves også at såkalt interoperatibilitet - at laderne passer alle elbiler - er viktig.
Nettverket inkluderer dermed Combo/CCS-standarden, som er foretrukket av EU.
Elbil.no
SKREVET AV STÅLE FRYDENLUND