15.12.2014

155 hurtigladere i nytt europeisk nettverk

ELECTRIC-prosjektet skal bety 155 Terra-hurtigladere fra ABB langs viktige motorveistrekninger i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland innen utgangen av 2015.

(Elbil.no) Offentlig-privat finansiert hurtigladeprosjekt skal gjøre langturer med elbil enklere.

Bak prosjektet står fem virksomheter (detaljer nederst i saken) med en felles interesse og lidenskap for bærekraftig og pålitelig elektromobilitet. Og mest vesentlig: At elbil skal funke over lengre distanser.

Grunnfilosofien er at fordelene ved elbil må strekke seg over landegrensene. Første akt er altså å utvikle en korridor med hurtigladestasjoner fra ABB langs det transeuropeiske veinettet, fra Sverige og sørover.

- Vi er overbevist om at et slikt nettverk vil bekrefte at elbil er et velfungerende alternativ for langturer på kontinentet. Det vil bidra til å overbevise forbrukere om å velge biler som ikke går på fossile drivstoff, håper ABBS VP for forretningsutvikling, Crijn Bouman.

Han opplyser også at prosjektet kan være interessert i å samarbeide med Tesla, som har sitt eget Supercharger-nettverk. Hvordan dette eventuelt skal gjøres, er foreløpig uklart.

Derfor er Norge helt utelatt


Prosjektet har fått navnet European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor, eller ELECTRIC, og har en prislapp på 8,4 millioner euro. ELECTRIC er delfinansiert av EUs transeuropeiske transportnettverk (TEN-T). Målet med nettverket er å forbinde EU-medlemsstater fra øst til vest og nord til sør.

- Norge er ikke en del av prosjektet fordi TEN-T-programmet kun delfinansierer prosjekter i EU-medlemsland, uttaler Bouman.

ELECTRIC-prosjektet støtter installasjon av ABBs Terra-ladere langs viktige motorveistrekninger innen utgangen av neste år. Prosjektet skal være datadrevet, gjennom analyse av brukernes behov, forventninger og utfordringer, samt tekniske krav.

- Så fort vi har fakta på bordet, forventer vi å kunne fjerne all såkalt rekkeviddeangst. Poenget er: Hvis vi planlegger infrastrukturen nøye, trenger ingen å være redde for å havne på et sted uten lademuligheter.

Flest kommer i Tyskland


Helt essensielt ved det nye hurtigladenettverket, er at det skal være tilgjengelig for alle elbilister.

Hurtigladerne, som dessverre ikke havner langs norske veier, vil knytte sammen viktige motorveier i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. Totalt 155 nye hurtigladere vil fordeles omtrent slik:

  • Tyskland: 67
  • Sverige: 35
  • Nederland: 30
  • Danmark: 23

At Tyskland får flest, skyldes rett og slett at de største ladeutfordringene i Europa i øyeblikket finnes her.

Bredt sammensatt gruppe


I tillegg til ABB, som skal produsere laderne i Nederland, inngår også disse partnerne i prosjektet:

  • Ladeoperatøren Fastned B.V. (Nederland)
  • Ladeoperatøren Clever (Danmark)
  • Kraftselskapet Öresundskraft AB (Sverige)
  • Test- og sertifiseringsinstituttet VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH (Tyskland)

De fem virksomhetene forventer at den nye hurtigladekorridoren vil akselerere bruken av elbiler i de aktuelle landene, i tillegg til å bli en rollemodell for øvrige EU-land og regioner.

Prosjektets fokus er først og fremst å få bygd hurtigladenettverket innen tidsfristen, men det framheves også at såkalt interoperatibilitet - at laderne passer alle elbiler - er viktig.

Nettverket inkluderer dermed Combo/CCS-standarden, som er foretrukket av EU.

Elbil.no
SKREVET AV STÅLE FRYDENLUND

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?