15.12.2014

155 hurtigladere i nytt europeisk nettverk

ELECTRIC-prosjektet skal bety 155 Terra-hurtigladere fra ABB langs viktige motorveistrekninger i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland innen utgangen av 2015.

(Elbil.no) Offentlig-privat finansiert hurtigladeprosjekt skal gjøre langturer med elbil enklere.

Bak prosjektet står fem virksomheter (detaljer nederst i saken) med en felles interesse og lidenskap for bærekraftig og pålitelig elektromobilitet. Og mest vesentlig: At elbil skal funke over lengre distanser.

Grunnfilosofien er at fordelene ved elbil må strekke seg over landegrensene. Første akt er altså å utvikle en korridor med hurtigladestasjoner fra ABB langs det transeuropeiske veinettet, fra Sverige og sørover.

- Vi er overbevist om at et slikt nettverk vil bekrefte at elbil er et velfungerende alternativ for langturer på kontinentet. Det vil bidra til å overbevise forbrukere om å velge biler som ikke går på fossile drivstoff, håper ABBS VP for forretningsutvikling, Crijn Bouman.

Han opplyser også at prosjektet kan være interessert i å samarbeide med Tesla, som har sitt eget Supercharger-nettverk. Hvordan dette eventuelt skal gjøres, er foreløpig uklart.

Derfor er Norge helt utelatt


Prosjektet har fått navnet European Long-distance Electric Clean Transport Road Infrastructure Corridor, eller ELECTRIC, og har en prislapp på 8,4 millioner euro. ELECTRIC er delfinansiert av EUs transeuropeiske transportnettverk (TEN-T). Målet med nettverket er å forbinde EU-medlemsstater fra øst til vest og nord til sør.

- Norge er ikke en del av prosjektet fordi TEN-T-programmet kun delfinansierer prosjekter i EU-medlemsland, uttaler Bouman.

ELECTRIC-prosjektet støtter installasjon av ABBs Terra-ladere langs viktige motorveistrekninger innen utgangen av neste år. Prosjektet skal være datadrevet, gjennom analyse av brukernes behov, forventninger og utfordringer, samt tekniske krav.

- Så fort vi har fakta på bordet, forventer vi å kunne fjerne all såkalt rekkeviddeangst. Poenget er: Hvis vi planlegger infrastrukturen nøye, trenger ingen å være redde for å havne på et sted uten lademuligheter.

Flest kommer i Tyskland


Helt essensielt ved det nye hurtigladenettverket, er at det skal være tilgjengelig for alle elbilister.

Hurtigladerne, som dessverre ikke havner langs norske veier, vil knytte sammen viktige motorveier i Sverige, Danmark, Tyskland og Nederland. Totalt 155 nye hurtigladere vil fordeles omtrent slik:

  • Tyskland: 67
  • Sverige: 35
  • Nederland: 30
  • Danmark: 23

At Tyskland får flest, skyldes rett og slett at de største ladeutfordringene i Europa i øyeblikket finnes her.

Bredt sammensatt gruppe


I tillegg til ABB, som skal produsere laderne i Nederland, inngår også disse partnerne i prosjektet:

  • Ladeoperatøren Fastned B.V. (Nederland)
  • Ladeoperatøren Clever (Danmark)
  • Kraftselskapet Öresundskraft AB (Sverige)
  • Test- og sertifiseringsinstituttet VDE Prüf-und Zertifizierungsinstitut GmbH (Tyskland)

De fem virksomhetene forventer at den nye hurtigladekorridoren vil akselerere bruken av elbiler i de aktuelle landene, i tillegg til å bli en rollemodell for øvrige EU-land og regioner.

Prosjektets fokus er først og fremst å få bygd hurtigladenettverket innen tidsfristen, men det framheves også at såkalt interoperatibilitet - at laderne passer alle elbiler - er viktig.

Nettverket inkluderer dermed Combo/CCS-standarden, som er foretrukket av EU.

Elbil.no
SKREVET AV STÅLE FRYDENLUND

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?