Topp 10 avtaler er IKKE topp 10

04/10/2012 – 23:32

978xDagbladet.no skriver:
Av erfaring vet vi som forbrukere at strømprisen kan variere mye, og at jakten på den laveste prisen kan gi mange tusenlapper spart.

Men i kampens hete hender det at vi lar oss friste av avtaler som ikke er så gode som selger vil gi inntrykk av.

Én type avtaler som er i ferd med å bli vanlig i markedet, er de såkalte Topp 10-garantiene.

«Garantien som alltid sikrer deg en konkurransedyktig strømpris», forteller Norges Energi om sin Topp 10-garanti. Men utdyper at det ikke er i forhold til markedets ti beste priser, men i forhold til et utvalg kraftleverandører de selv har plukket ut.

10 på topp er ikke 10 på topp
Og det er nettopp der utfordringen for forbrukeren dukker opp. Mange av disse leverandørene ligger langt nede på Konkurransetilsynets liste over de rimeligste strømavtalene.

En annen tilbyder av 10 på topp-strøm, Fjordkraft, har en referanseliste som inneholder 19 leverandører i tillegg til dem selv.

Vi sjekket disse selskapenes plassering på Konkurransetilsynets liste for ukene 10, 20, 30 og 39 i år, og for levering i Oslo.

13 av dem hadde en gjennomsnittlig plassering under topp 10, mens syv av disse igjen ikke var inne på Konkurransetilsynets liste (stopper ved plass 36) i det hele tatt.

- Vi mener at vi er veldig tydelige på hvilke kriterier som gjelder. Vår referanseliste inneholder de 20 største aktørene i markedet, og forteller at vi måler oss mot de ti billigste av disse, forklarer Jeanne Katralen Tjomsland til bonytt.no. Hun er direktør for HR og kommunikasjon hos Fjordkraft.

- Dette er en avtale som følger kraftmarkedet.

For levering i uke 42 i Oslo havnet Fjordkraft på plass 15 på Konkurransetilsynets liste, mens NorgesEnergi var på plass 17. Tilsvarende var de på plass 7, respektive 10 på sine egne lister.

- Hva er topp 10?
Førstelektor Gorm Kunøe ved Handelshøyskolen BI ser på dette som en avlegger fra blant annet restaurantbransjen, hvor de har opererert med slike rangeringer lenge.

- Men spørsmålet blir, hva er topp ti? Jeg tror at den effekten man får i første omgang er en ureflektert reaksjon fra forbrukernes side, men når de sjekker, vil de erfare at det ikke er snakk om markedets ti beste priser.

Kunøe ville i stedet for slike kampanjer satset på lojalitet.

- Jeg ville heller belønnet lojale kunder.

- Nærmer seg villedende
Kunøes kollega på BI, førstelektor Monica Viken, er generelt ikke særlig begeistret for markedsføringsframstøt som kan være egnet til å villede.

- Jeg mener at alt man gjør i markedsføringssammenheng som er egnet til å villede, bør man være forsiktig med. Og jeg opplever at man her beveger seg mot villedning, fordi forbrukeren må gjennom flere trinn før de faktisk finner ut av at det ikke nødvendigvis er markedets ti laveste strømpriser det er snakk om.

- Vi mener at det ikke er villedende
Ifølge Forbrukerombudet var det Norges Energi som startet med denne avtaletypen for sju til åtte år siden.

- Vår konklusjon den gang var at det ikke var villedende, og vi har også generelt fått få klager, forteller ombudets juridiske direktør, Frode Elton Haug, til bonytt.no.

- Men det forutsetter at de er tydelige på hvem de måler seg imot.

- På den annen side gjør det det imidlertid litt vanskeligere for forbrukeren å finne fram til den rimeligste leverandøren, fordi de er nødt til å sjekke disse selskapenes referanseliste for å finne ut at det ikke handler om markedets laveste strømpriser. Og det er klart at dersom du ønsker markedets rimeligste strømavtale, skal du verken velge Fjordkraft eller Norges Energi, men plukke ifra markedets topp 10-liste, utdyper Elton Haug.

Monica Viken er usikker på om antallet klager er et presist mål på kvaliteten i markedsføringen.

- For det kan jo rett og slett være slik at forbrukerne ikke har forstått hva det dreier seg om.

Forbrukeren tenker markedets laveste
Elton Haug antar at det forbrukeren tenker på når han eller hun ser begrepet topp 10, er markedets ti beste strømavtaler.

- Derfor er det viktig at de er tydelige på hvem de måler seg imot.

- Og ved å operere med sine egne referanselister, så kan det hevdes at leverandørene bevisst unngår det øvre, og rimeligste sjiktet i markedet, legger han til.

Tilbyr EuroBonus-poeng
Kraftselskapene forsøker også å trekke til seg kunder på andre måter.

LOS Energi tilbyr nye kunder et gavekort på 200 kroner hos en leverandør av friluftsutstyr, dersom de tegner deres såkalte God energi-abonnement.

Hos Fjordkraft får man 5000 EuroBonus-poeng dersom man flytter sitt strømforbruk over til dem.

Ifølge SAS er dette en type avtale de gjør med mange aktører i markedet, der man kan opptjene EuroBonus-poeng uten å ha gjennomført en eneste flyreise med selskapet.

- Vi vet at disse poengene er attraktive, men det er ikke slik at vi gir bort poengene. De representerer en kostnad for de aktørene vi gjør avtaler med. Hvordan disse kostnadene reflekteres i avtalene de igjen inngår med sine kunder, vil framgå i kontrakten mellom oss og partnerne, sier informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen, til bonytt.no.

Ifølge Katralen Tjomsland blir ikke kostnaden ved avtalen lagt på strømprisen til forbruker.

- Avtalen er å regne som en ren markedsføringskostnad for oss.

En innenlandsreise med SAS, en vei, koster 6000 poeng.

Les hele artikkelen hos Dabladet.no



Gudbrandsdal Energi AS © 2012

NO 941 739 601 MVA

Postadresse:

Strandgata 39

2640 Vinstra


Sentralbord:

Telefon: 61 29 46 00

E-post: firmapost@ge.no

Åpent: 07:30 - 15:15

Besøksadresse:

Strandgata 39

2640 Vinstra


Kundesenteret:

Telefon: 61 29 47 00

E-post: marked@ge.no

Åpent: 07:30 - 15:15

Se kart

Markedskraft Lavpris | Markedskraft | Markedskraft Lavpris Akonto | Kvitfjell World Cup Spot | Spotpris | Strømpriser | Billig Strøm | Fastpris | Fastpris Vinter